onsdag 3 december 2008

Kollektivtrafiken

Nu börjar det bli för mycket. De ökande priserna på kollektivtrafiken och de osanna löftena om en mer flexibel och bättre kollektivtrafik börjar gå lite överstyr. De senaste 3 åren har skånetrafiken diskuterat sina nya framtidsplaner om en mycket bättre kollektivtrafik och för att göra det behöver de mer pengar. Det enda som skär sig i detta är att den så kallade förbättrade kollektivtrafiken som skulle inträtt 2006 har man inte sett mycket till röken av. Den enda klara skillnaden är att man får lägga ut extra för att ta sig någonstans.

Visst har man sett några skillnader på bussarna då de går lite oftare under rusningtrafiken men detta gäller ofta bara från ett håll, från storstäderna ut och inte tillbaka. Även priserna på kort som går att köpa har kraftigt gått upp i pris vilket försätter många med lite pengar i svåra sitser. Och det börjar även verka som att SJ och Skånetrafiken gör allt för att utnyttja den globala uppvärmningen och ökningen av människor som vill värna om miljön som på sitt sätt numera hellre vill åka någorlunda miljövänligt.

Om man nu ska uppmuntra människor att åka kollektivtrafik så finns det inget bättre sätt än att göra det billigare för alla att åka den. Det är inte bara SJ och Skånetrafikens vinster kan täcka detta, det hade också varit en bra idé om staten hade uppmuntrat med större bidrag som kan täcka vissa utgifter. Det är ju framförallt politikerna idag som säger att vi ska vara miljövänligare. Om statens nuvarande skattepengar inte kan räcka för att göra årliga bidrag till kollektivtrafiken för att hålla nere priserna så hade i alla fall inte jag blivit arg över en liten ökning i skatt för att täcka en utgift för något som så tydligt är en väldigt viktigt faktor i vårt samhälle.

Gratis kollektivtrafik är väl lite att ta i, men göra den billigare är fullt ut möjligt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller helt med dig. En ökad satsning på kollektivtrafiken skulle kanske vara en kortsiktig kostnad för samhäller, men som skulle gagna miljön vilket ger en långsiktig vinst för oss alla.

Hristo sa...

Jag håller med. En offensiv satsning på infrastruktur och kollektiv trafik skulle ge en långsiktig vinst och dessutom kunna sysselsätta folk som blir arbetslösa i finanskrisens spår.

Anonym sa...

Håller med till fullo. Jag har själv pendlat i snart sex år och har spenderat tusenlappar på månadskort, T+ och nu Fritidskort. Man ser mönstret att priserna höjs med jämna mellanrum vilket gör unga som gamla upprörda. Håller med vad Stefan och Mikael kommenterade, kunde inte sagt det bättre själv!